Sejl trygt med BORNHOLMSLINJEN

Kom godt i havn

Tryghedstiltag på færgen

Sammen bekæmper vi corona ombord!

I coronatider er din sundhed og tryghed vores allerhøjeste prioritet. BORNHOLMSLINJENs færger har fået certifikatet ”SafeGuard” af Bureau Veritas, og det betyder, at færgerne lever op til en række strenge krav, der mindsker smitterisikoen ombord. 

Herunder kan du læse om vores tryghedstiltag og om hvordan du forbereder dig på rejsen. Så får du den bedst mulige rejseoplevelse, og hjælper os med at hjælpe dig! 

Tryghedstiltag

  • Øget hygiejne og afspritning

    Vi har indsat ekstra personale, der sørger for at afspritte alle overflader mellem afgangene. På færgen er der opsat spritstationer til fri afbenyttelse.
  • Brug af mundbind

    Der er krav om brug af mundbind for både passagerer og besætning. Mundbindet skal bæres under hele overfarten og må kun tages af kortvarigt for at spise og drikke.
  • Afskærmning mellem pladserne

    Gennemsigtige skærme mellem pladserne hjælper med at hindre spredning af bakterier og virus
  • Uv-bestråling fjerner vira

    På hurtigfærgerne bliver luften i ventilationsanlægget belyst med uv-stråler, og derved fjernes luftbårne vira og bakterier.
  • Mulighed for at blive i bilen

    Hvis du rejser mellem Ystad og Rønne og har et særligt behov for beskyttelse, kan du booke en overfart, hvor du bliver i bilen undervejs.
  • Færre passagerer ombord

    Vi sælger ikke alle pladser ombord. På den måde bliver det nemmere at holde afstand.

Vigtig information

Corona-regler for alle rejsende til og fra Bornholm

Passagerer til og fra Bornholm skal fremvise en negativ coronatest. 

I forbindelse med den gradvise åbning af Danmark har regeringen besluttet, at alle rejsende til og fra Bornholm skal kunne fremvise en negativ coronatest, der ikke er ældre end 72 timer. Regeringen har samtidig pålagt BORNHOLMSLINJEN et transportøransvar for opgaven. Det er altså BORNHOLMSLINJENs pligt og ansvar at sikre, at de rejsende kan fremvise en negativ coronatest. 

På ruten fra Rønne til Køge skal der vises en negativ coronatest, som ikke må være ældre end 72 timer. 

Når du rejser igennem Sverige for at komme til/fra færgen i Ystad, gælder de svenske indrejseregler om at have en negativ coronatest, der ikke er ældre end 48 timer samt at børn/unge under 18 år er undtaget testkravet (læs mere her).

Ved BORNHOLMSLINJEN i Ystad og Rønne kontrollerer færgens personale efter de danske regler, hvor en negativ coronatest ikke må være ældre end 72 timer gammel, og hvor børn/unge under 15 år er undtaget testkravet.

Få svar på dine spørgsmål

FAQ - Corona-regler for rejsende til og fra Bornholm

FAQ

Svenske indrejseregler

Fremvis negativ coronatest i Sverige

Sverige indfører fra og med d. 6. februar 2021 og til og med den 31. marts et krav om, at alle transitrejsende til eller fra Bornholm, skal kunne fremvise en negativ coronatest ved grænsen mellem Danmark og Sverige.

Kravet gælder alle udenlandske indrejsende, der er fyldt 18 år og derover. Den negative test må max være 48 timer gammel, når grænsen mellem Danmark og Sverige krydses. Både en negativ PCR-test og en negativ kviktest/antigentest accepteres ved den svenske grænse. 

Der gælder en række undtagelser ved akut behov for rejse, for eksempel ved presserende familiemæssige årsager eller personer, der skal gennemgå en operation. 

Find nærmeste teststed

Du finder en oversigt over alle øens teststeder i Destination Bornholms rejseguide, som løbende opdateres med de nyeste informationer. Find den her. 

Hvis du skal booke tid til en COVID-19 test i det åbne testtilbud i Testcenter Danmark, skal du gøre det på www.coronaprover.dk 

Transit gennem Sverige 

Der er stadig indrejseforbud i Sverige - det er kun transitrejsende, som skal til eller fra Bornholm, der må køre gennem landet. Det er ikke tilladt at gøre stop undervejs, og der vil være grænsekontrol ved grænserne mellem Sverige og Danmark. Det er derfor vigtigt, at du medbringer dokumentation for, at du kun skal gennem landet for at komme til eller fra Bornholm. Hvis ikke du kan fremvise gyldig dokumentation, vil du ikke få lov at krydse grænsen.

Gyldig dokumentation er:

  • Færgebillet til BORNHOLMSLINJEN på dagen for rejse
  • Brobizz eller andre billettyper til Øresundsbroen

Tilbud til dig med et særligt behov

Bliv i bilen under overfarten

Hvis du har et særligt beskyttelsesbehov i forhold til covid-19, er det undtagelsesvist tilladt at opholde sig i bilen under overfarten. Du kan for eksempel blive i bilen, hvis du er syg eller har et særligt behov for at være ekstra skærmet. 
Hvis du vil booke en rejse, hvor du bliver i bilen, så vær opmærksom på at:

  • Du skal anmode om en plads på forhånd. Det gør du, når du booker din billet online, eller du kan ringe til kundecenteret på telefon 70 900 100. Du kan også tilføje bilopholdet til en allerede købt billet ved at ændre din billet på hjemmesiden.
  • Når du har booket en rejse, hvor du bliver i bilen, skal du være checket ind i havnen senest 30 minutter før afgang
  • Det er på intet tidspunkt tilladt at forlade bilen under overfarten uden at henvende sig til besætningen. Det gælder alle passagerer i bilen.
  • Pladsen på vogndækket er begrænset, og du skal være opmærksom på, at vogndækket ikke er et behageligt sted at være, hvis vejret er køligt eller der er søgang. I vinterperioden kan det være godt at medbringe varm kaffe og et tæppe til opholdet i bilen.
  • Muligheden for at blive i bilen gælder kun ruten Rønne-Ystad. Det er ikke en mulighed at blive i bilen ombord på Povl Anker. 
  • I tilfælde af dårligt vejr forbeholder vi os retten til at annullere din ”bliv i bilen”-reservation.
  • Medbring mundbind i tilfælde af, at det bliver nødvendigt at forlade bilen

Brug for at ændre rejsen?

Ombook til en valgfri afrejsedag i 2021

På grund af den tilspidsede corona-situation udvider BORNHOLMSLINJEN den periode, som du kan ændre din billet i.

I stedet for at rykke billetten op til én måned frem, kan du nu flytte din billet til en hvilken som helst anden afgang i 2021 - eneste betingelse er, at billetten er købt inden d. 31. marts 2021.

Det betyder, at du roligt kan booke din rejse uden fare for, at rejsen går tabt, hvis dine planer ændrer sig. Får du alligevel ikke brug for rejsen, kan du ændre til en hvilken som helst anden afgang i 2021. Du skal bare ændre billetten inden det planlagte afrejsetidspunkt.


Det koster vores sædvanlige ændringsgebyr samt den eventuelle prisforskel mellem oprindelige billet og ny billet.

Få svar på dine spørgsmål

FAQ

Har du spørgsmål? Kombardo!

Kontakt os

I en corona-tid som denne, hvor alt er uvist, er det vigtigt, du ved, at vi er her!

Har du spørgsmål, sidder vi klar i kundeservice, hvor vi vil gøre vores allerbedste for at besvare dine spørgsmål så hurtigt og godt som muligt – men hav tålmodighed. Vi får nemlig rigtig mange henvendelser. Vi håber derfor på din forståelse, hvis du oplever ekstra ventetid.

Du kan kontakte os direkte på kundeservice@bornholmslinjen.dk eller ringe til vores kundecenter på telefon 70 900 100 i vores åbningstid som fra klokken 06.30 - 00.00 alle ugens dage.

Vores Facebook-side er desuden bemandet alle hverdage mellem 08.00-16.00.