Kom godt ombord

Mødetid - Handicapbiler - Parkering - Find vej

COVID-19

Bornholmslinjen sætter alle billetter fri

Sådan skal du forholde dig, hvis du har bestilt en rejse med BORNHOLMSLINJEN i perioden fra den 23. marts frem til og med den 13. april. 

Regeringens udmelding om yderligere 14 dage med restriktioner får nu BORNHOLMSLINJEN til at frigive alle billetter fra den 23. marts og frem til og med den 13. april.

Det betyder, at på alle ruter vil billetter blive sat fri, så de uden gebyrer kan ombookes til en afgang på et hvilket som helst tidspunkt resten af året.

Billetter købt på betingelser, som giver mulighed for refundering af billettens pris, vil stadigt kunne refunderes, mens andre billetter som Lavprisbilletter og Flexbilletter med baggrund i betingelserne ikke kan refunderes – men altså nu flyttes til et andet tidspunkt i resten af året.

Så længe der er restriktioner på grund af COVID-19, vil billetten kunne ændres flere gange uden ændringsgebyrer.

Placeres billetten på en afgang, som er dyrere end den oprindelige, skal der som sædvanligt betales for prisforskellen.

Husk at din billet skal ændres inden oprindeligt afrejsetidspunkt.

Du kan ændre din billet nemt og hurtigt her.

Hvis billetten er købt på en dato efter ovenstående periode, er vores normale forretningsbetingelser gældende. Dem kan du læse mere om her.

Ny sejlplan

COVID-19 betyder ny sejlplan!

Behovet for at rejse mellem Rønne og Ystad er dalet på grund af COVID-19. 

BORNHOLMSLINJEN har fået Transportministeriets godkendelse af en midlertidig sejlplan for ruten mellem Rønne og Ystad. Planen betyder, at de sædvanlige fire dobbeltture fra mandag den 23. marts skæres ned til to daglige dobbeltture frem til og med den 29. marts. 

Den nye sejlplan indeholder følgende to dobbeltture: 

Rønne klokken 08.30 og retur fra Ystad klokken 10.30 samt Rønne klokken 16.30 og retur fra Ystad klokken 18.30. 

Vigtigt for aftalen har det været. at der ikke opstår trængsel på færgen. Opgørelsen af passagerer på færgerne har vist, at der ved sammenlægning af to afgange stadig vil være meget god plads på Express 1, som har kapacitet til 1400 passagerer. 

Er din afgang aflyst, bliver din billet automatisk flyttet over på en ny afgang. Alle rejsende modtager en SMS med mere information omkring deres afgang. 

Forlænges restriktionerne hen over påsken 2020, vil der blive lavet ny sejlplan, hvor der tages hensyn til efterspørgsel og reservationer. 

Sejladserne mellem Rønne og Køge berøres ikke af dette. 

Sejladser til og fra Bornholm

Du kan stadig rejse gennem Sverige

Sveriges udmeldinger om grænselukning får ikke betydning for ruten Ystad-Rønne, da lukningen ikke gælder EU-borgere.

Derudover vil Danmarks lukning af grænserne fra 14. marts frem til 13. april heller ikke ramme ruten.

Bornholm er nemlig en del af Danmark, og derfor må du som dansker stadig gerne rejse gennem Sverige til og fra Bornholm.

Du må dog forvente en længere rejsetid ind, så længe den danske grænsekontrol står på.

 

Bornholm er forbundet til resten af landet via BORNHOLMSLINJENs ruter fra Rønne til Køge og Ystad. Lukker Sverige også deres grænser for EU-borgere, øger vi frekvensen på ruten til Køge, således du fortsat har gode muligheder for at rejse til og fra Bornholm.

Du kan læse mere på Udenrigsministeriets hjemmeside under afsnittet "Hvad betyder det her for mulighederne for at komme til og fra Bornholm?" her.

Ruten til Sassnitz er fra lørdag den 14. marts blevet indstillet midlertidigt.

COVID-19

Vigtig information i forbindelse med COVID-19

BORNHOLMSLINJEN har igangsat en række initiativer for at tage vare på både passagerer og besætninger i forhold til den aktuelle udfordring med COVID-19.

BORNHOLMSLINJEN gør alt for at tage vare på både passagerer og besætninger i forhold til at inddæmme smitten af coronavirus, så du føler dig så tryg som overhovedet muligt på overfarten.

Det gør vi blandt andet med disse tiltag: 

  • Passagerer med særlige behov kan få lov til at opholde sig i deres bil på vogndækket på skibet (gælder ikke på overfarten mellem Rønne og Køge eller afgange med Povl Anker mellem Rønne og Ystad). Ønsker du at blive i bilen under overfarten, skal du trykke ”Hjælp” ved check-in og aftale det med personalet. Uden aftale ved check-in, er det ikke tilladt at blive i bilen. Bornholmslinjen opfordrer desuden kraftigt alle til at benytte sig af toiletfaciliteterne i havnen inden overfarten. Skulle det alligevel i enkelte tilfælde og mod forventning blive nødvendigt at benytte toilettet, kan rejsende praje det besætningsmedlem, som runderer på vogndækket under overfarten. Så vil den rejsende få hjælp og blive anvist vejen til nærmeste toilet.

  • Ingen kan dele kahyt med nogen, som de ikke kender. Det vil også betyde, at vi ikke kan tilbyde alle, der ønsker en kahyt på afgangen mellem Køge og Rønne. Har du bestilt delekahyt, vil du blive kontaktet, hvis det har betydning for dig.

  • Alle passagerer fordeles i zoner. Derudover er hvert andet bord spærret af på færgen for at sikre, at der er den nødvendige afstand imellem passagererne.

  • Over alt er der skilte, som minder om at holde afstand.

  • Vi henstiller alle kunder til at bruge trådløst Dankort eller MobilePay ved betaling af varer.

  • På alle overfarter er rengøring prioriteret ekstra højt hos besætningen.

  • Ved udkald på færgen, beder teamlederen desuden alle passagerer om at holde afstand og tage de nødvendige forholdsregler.

  • Der er engangshandsker til passagererne i Shoppen på Express 1.

  • Provianten og BARISTA’s holder stadig åbent, men der er taget nye forholdsregler. I Provianten og BARISTA’s er der sat afstandsmarkører op. Der er også opsat beskyttelsesskærme i plexiglas, som er foran alle kasser for at beskytte besætning og passagerer. Alt mad sælges indpakket eller er placeret bag afskærmning. Service er fjernet fra disken og udleveres af personalet.

Vi følger selvfølgelig udviklingen af coronavirus tæt og gør mere, hvis det bliver nødvendigt.

Kontakt os

Vi hjælper gerne!

Vi er her! Har du spørgsmål til din reservation, så husk, at vi er klar til at hjælpe dig.

I en corona-tid som denne, hvor alt er uvist, er det vigtigt, du ved, at vi er her!

Har du spørgsmål, sidder vi klar i kundeservice, hvor vi vil gøre vores allerbedste for at besvare dine spørgsmål så hurtigt og godt som muligt – men hav tålmodighed. Vi får nemlig rigtig mange henvendelser, og som alle andre virksomheder har vi også været nødsaget til at sende medarbejdere hjem. Vi håber derfor på din forståelse, hvis du oplever ekstra ventetid.

Du kan kontakte os direkte på kundeservice@bornholmslinjen.dk eller ringe på telefon 70 90 01 00 i vores åbningstid som er alle dage mellem 06.30-00.00.

Vores Facebook er desuden bemandet alle hverdage mellem 8.00-16.00.

Pas og identifikation

Vær venligst opmærksom på, at myndighederne regelmæssigt foretager kontrol af rejsende til og fra Bornholm. Det er derfor vigtigt at huske pas og eventuel anden identifikation på rejsen.

Læs mere om den midlertidige grænsekontrol fra Sverige til Danmark på linket herunder:

Betal uden kreditkort

Du kan betale med PayByPlate

Du har mulighed for at betale med PayByPlate på BORNHOLMSLINJEN. 

Med PayByPlate kan færgens betalingsanlæg scanne din nummerplade og automatisk trække betaling for overfarten.

Alle billettyper kan betales ved hjælp af PayByPlate, og det er muligt at betale med PayByPlate både med og uden en forhåndsreservation. 

Er du ikke allerede tilmeldt PayByPlate, kan du gøre det hos BroBizz

 

Sådan betaler du med PayByPlate
Du kan betale alle billettyper med PayByPlate på samtlige af BORNHOLMSLINJENs ruter. Både almindelige rejsende og pendlere kan benytte sig af PayByPlate. 

Når du reserverer på forhånd og betaler med PayByPlate.
Du kan i ro og mag booke den billet og afgang, der passer dig bedst og betale med PayByPlate. Ved online booking skal du indtaste nummeret på den bil, du rejser med. Så kan BORNHOLMSLINJEN se, om du har en aftale med PayByPlate og tilbyde dig at betale med nummerpladen.
Når du ankommer til havnen og kører til betalingsanlægget, scanner automaten selv din nummerplade og finder reservationen. Du skal tjekke ind senest 10 minutter før afgang. 

Når du betaler med PayByPlate uden reservation 
Du kan også køre direkte til havnen uden forhåndsreservation og betale med PayByPlate. Kør til en af automaterne, vælg den billet, der passer dig bedst, og vælg så PayByPlate som betalingsmiddel. 

Kom godt ombord

Mødetider

Der er plads til alle ombord på BORNHOLMSLINJEN, og vi glæder os rigtig meget til at byde alle velkommen om bord.

Er du gående passager eller skal din bil med færgen? Så vær opmærksom på følgende adresser:

Rønne

Gående til alle destinationer: Dampskibskajen 5, 3700 Rønne

Rejsende i bil til Ystad: Sverigesvej 1, 3700 Rønne

Rejsende i bil til Køge/Sassnitz: Tysklandsvej, 3700 Rønne

Køge

Baltic Kaj 1 4600 Køge, Danmark

Sassnitz

Im Fährhafen 20 18546 Sassnitz, Tyskland

Ystad

Bornholmsgatan 1B 271 39 Ystad, Sverige

Gående passagerer: Hamntorget 2, 271 39 Ystad, Sverige

Yderligere info om Køge

Pladsen er åben i tidsrummet kl. 21.30 - 00:20
Personlig betjening fra kl. 22.00

Herunder kan du se, hvornår du senest skal være checket ind på havnen for at være garanteret plads ombord på BORNHOLMSLINJENs færger.

  • Standard-, Flex- og Lavpris-billetter: 10 min
  • Gående passagerer: 10 min
  • Elbillister, der har reserveret opladning om bord: 30 min
  • Sættevogn, forvogn og vogntog: 30 min
  • Gående passagerer, der har behov for særlig assistance: 30 min
  • Køretøjer over 2,95 meter i højden, indtil 3500 kg.: 10 min
  • Løstrailere og anhængere (fragt): 30 min
  • Handicapbiler: 30 min
  • Busser: 30 min
  • Rutebusser: 15 min

Ved senere check-in bortfalder din pladsreservation. Herefter sker overførsel og ombordkørsel i den rækkefølge, der bliver ledig plads

Fremmødetiderne regnes ift. den planlagte afgangstid i fartplanen. Disse frister gælder også såfremt færgen er forsinket, med mindre andet oplyses specifikt ifm. den pågældende afgang.

Alt det praktiske

Billetter til handicappede og dårligt gående

På BORNHOLMSLINJENs færger vil vi gerne tage særligt hensyn til passagerer med handicap eller som er dårligt gående. Det gør vi ved at placere bilerne, så der er lettere adgang til passagerdækket.

Handicapbilletter
Det er muligt at købe særlige billetter til personbiler for indehavere af et gyldigt handicap-parkeringskort og til gående passagerer med gyldigt ledsagekort udstedt af Danske Handicaporganisationer, Dansk Blindesamfund eller tilsvarende. Ønsker du at gøre brug af denne mulighed, skal du venligst klikke på fanebladet med "Handicap-billet" i "Vælg transportform"-trinnet, når du booker billet.

Der er også særlige køjebilletter til personer med handicap samt deres ledsager på færgen Rønne – Køge. Her bedes du kontakte os på kundeservice@bornholmslinjen.dk senest dagen før din rejse for reservation af køjebillet.

I forbindelse med din rejse skal du medbringe dit handicapparkeringskort og/eller ledsagekort, og forevise det på anmodning fra BORNHOLMSLINJENs personale.

Du bedes ligeledes venligst checke ind på havnen senest 30 minutter før afgang - så kan vi få din bil placeret bedst muligt ift. adgang til passagerdækket.

Personer med handicapparkeringskort er garanteret samme betingelser og service, uanset om de køber de særlige handicapbilletter eller køber almindelige personbilsbilletter/pendlerbilletter, og samtidig kontakter rederiet på kundeservice@bornholmslinjen.dk for en særlig plads på vogndækket. Hvis de særlige invalidepladser på vogndækket er udsolgt, kan købt billet ændres eller refunderes uden gebyr.

Dårligt gående
Ankommer du som gående passager til havnen, og har du brug for hjælp til at komme godt ombord, bedes du kontakte os på kundeservice@bornholmslinjen.dk senest dagen før din rejse. Her har du mulighed for at forudbestille og modtage gratis assistance fra færge- og/eller terminalpersonalet til at komme ombord og fra borde.

Ønsker du at blive hjulpet af/på færgen af din egen medhjælper, kan denne få et midlertidigt boarding card i billetkontoret i Rønne, Køge eller Ystad. Bemærk venligst, at denne service ikke er tilgængelig i Sassnitz.

Ankommer du som dårligt gående passager i personbil, og har du brug for at holde tæt på elevator, bedes du kontakte os på kundeservice@bornholmslinjen.dk senest dagen før din rejse.

I forbindelse med din rejse bedes du venligst checke ind på havnen senest 30 minutter før afgang.

Har du en særlig forespørgsel angående det, at komme af og på færgen i bil, kontakt venligst BORHNHOLMSLINJEN på kundeservice@bornholmslinjen.dk senest dagen før din rejse.

Parkering

Rønne
Gående passagerer kan sættes af ved terminalen på Dampskibskajen 5. Hvis du bruger Google Maps vil du måske opleve, at adressen bliver rettet til Finlandsvej 5, og den adresse kan du roligt pejle efter. Finlandsvej 5 ligger samme sted som Dampskibskajen 5, og er parkeringspladsen lige foran terminalen. 

Der er gratis 2-timers parkering ude foran terminalen og længere ned ad vejen på ”Kongen”, som ligger helt ude ved molerne.

Hvis du skal parkere længere end 2 timer, kan du parkere bag ved Destination Bornholm på Nordre Kystvej 3. Der er cirka 400 meter til fods fra Destination Bornholm til BORNHOLMSLINJEN.

Bådehavnsvej findes der parkering mod betaling, samt et begrænset antal af gratis parkeringer. Herfra er der omtrent 350 meter til fods til BORNHOLMSLINJEN. 

Køge
Der er 2-timers parkering foran BORNHOLMSLINJENs terminalbygning i Køge, Baltic Kaj 1. I nærheden af Køge Station findes parkeringspladser uden tidsbegrænsning.
Læs mere om parkering i Køge på kommunens hjemmeside

Sassnitz
I Sassnitz er der flere muligheder for parkering. Der er to ubevogtede parkeringspladser i retning af færgeterminalen og servicecenteret. Der finder du også en langtidsparkering med op til fire ugers parkering. Alle parkeringspladser er mod betaling. Du bedes orientere dig om parkeringstider og priser på skiltningen på parkeringspladsen.

Langtidsparkering ca. 1 km fra havnen koster et engangsbeløb på €12, uanset om der parkeres 1, 2, 3 eller 4 uger (betales med €1 eller €2 mønter).

Ystad
Mod betaling findes der langtidsparkering på Spanienfararegatan, ved færgeterminalen og servicecenteret på Hamntorget. På Hamntorget er der korttidsparkeringspladser. I øvrigt findes der betalingsparkering i Ystad by.

Du kan finde oplysninger om priser, parkeringstider og parkeringspladser på Ystad Kommunes hjemmeside

Linje 106

Gratis bus i Køge

Vidste du, at der er en gratis busservice mellem Køge Station (Østre Banevej) og BORNHOLMSLINJEN i Køge?

Turen med Linje 106 tager kun 10 minutter, og passer med færgens ankomst- og afgangstider.

Fra Køge Station kører S-toget til Københavns Hovedbanegård på cirka 40 minutter. 

Velkommen om bord!

Busserne kører på samme tid alle ugens syv dage:

Afgang fra Køge Station kl. 00.05

Afgang fra BORNHOLMSLINJEN kl. 22.45

Find vej til færgen

Køge
Baltic Kaj 1 4600 Køge, Danmark

Sassnitz
Im Fährhafen 20 18546 Sassnitz, Tyskland

Ystad
Bornholmsgaten 1B 271 39 Ystad, Sverige

Gående passagerer: Hamntorget 2, 271 39 Ystad, Sverige

Rønne
Gående til alle destinationer: Dampskibskajen 5, 3700 Rønne

Rejsende i bil til Ystad: Sverigesvej 1, 3700 Rønne

Rejsende i bil til Køge/Sassnitz: Tysklandsvej, 3700 Rønne