Express 5

Verdens største hurtigfærge til Bornholm

Express 5 bliver til virkelighed

Ny kæmpekatamaran på vej til Bornholm

Express 5 er, målt på passagerer og biler, verdens største hurtigfærge. Og netop kapaciteten er forklaringen på, hvorfor Bornholm skal have en ny færge til ruten mellem Rønne og Ystad. 

Da BORNHOLMSLINJEN i 2018 overtog besejlingen af Bornholm, skete det med langt lavere priser end tidligere. De meget billige billetter til Bornholm havde den forventede effekt; antallet af besøgende til øen steg voldsomt og satte nye rekorder i 2019. 

Mange besøgende til øen havde også den forventede effekt. Turistbranchen og de tilknyttede sideerhverv på Bornholm skabte ny vækst og nye arbejdspladser. 

Men der var dog den hage ved de mange besøgende, at det var svært at finde plads til dem alle på færgerne. Allerede fra begyndelsen viste det sig, at der manglede kapacitet på den vigtigste rute mellem Rønne og Ystad. 

Derfor aftalte BORNHOLMSLINJEN med Transportministeriet, at der skulle en større færge til - og i efteråret 2019 blev det på et pressemøde meddelt, at verdens største hurtigfærge ville blive leveret til Bornholm i foråret 2022. 

Byggeriet er i fuld gang

Her bliver færgen bygget

De dele, der tilsammen skal blive til verdens største hurtigfærge, Express 5, bliver fabrikeret på Austals værfter i henholdsvis Cebu, Filippinerne og i Vung Tau, Vietnam. 

Lige nu arbejder cirka 200 mand på at få hurtigfærgen klar til foråret 2022, hvoraf 125 af dem befinder sig i Filippinerne og de resterende 75 i Vietnam. I takt med at byggeaktiviteterne skrider frem, vil der blive sat flere medarbejdere på projektet. 

Alle delene til skibet bliver til sidst samlet på det filippinske Austal-værft, hvor hurtigfærgen skal bygges færdig og herefter testes. 

Byggeprocessen startede den 8. juli 2020 og strækker sig over en periode på næsten to år. 

At bygge verdens største hurtigfærge

Bornholms nye superfærge tager form

Første sending ankommet fra Vietnam

Den første sending ”units” eller byggeklodser er nu nået frem til Filippinerne hele vejen fra Vietnam.

Byggeklodserne er blevet fragtet hele den lange vej til søs på en pram, der er blevet slæbt til Filippinerne af en slæbebåd.

Efter ankomsten bliver de enorme byggeklodser læsset af prammen, og det skal der hele to kraner til, når det er så tunge dele vi har med at gøre.

På billedet ses byggeklods 10B. Den del skal blive til den forreste del af det nederste vogndæk.

Vægten er vigtig

Intet er tilfældigt når det kommer til at udvælge materiale og udstyr til verdens største hurtigfærge, Express 5. Vægten er vigtig og hvert kilo tæller i klimaregnskabet. Derfor arbejder teamet hele tiden på at vælge løsninger, der reducerer vægten, helt ned til mindste detalje

Og det er også tilfældet med sæderne til hurtigfærgen. Sæderne, som er fra det norske mærke Modell, er noget lettere end de sæder vi kender fra de andre hurtigfærger.

Blandt andet er armlænet blevet formet på en anderledes måde end tidligere, så der er blevet brugt mindre materiale. Uden at gå på kompromis med komforten!

Det betyder, at der alene på sæder, bliver sparet lidt over fem ton.

Hurtigfærgen bliver samlet

På billedet her ses "byggeklodserne" til det, der snart er verdens største hurtigfærge. 

Byggeriet er i fuld gang på værftet i Cebu i Filippinerne, og lige nu består Express 5 af omkring 90 dele.

I løbet af februar begynder de mange dele at blive samlet, så hurtigfærgen for alvor kan tage form. 

Corona får indflydelse på designet af Express 5

En færge er en stor investering, som skal holde i mange år, og derfor er det vigtigt at tænke fremtidige løsninger ind i byggeriet. Derfor er corona-virussen også blevet tænkt ind i færgens design. 

Det betyder, at stolerækkerne er blevet trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne, og så er der blevet gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bordrækkerne. 

Samtidig er hele skibets ventilationssystem blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, så eventuelle vira i luften ikke spreder sig. 

At bygge færge i en corona-tid

At bygge verdens største hurtigfærge midt i en global epidemi kan være lidt af en udfordring. Især når corona har sat en stopper for de planlagte ture til Austals værft i Filippinerne, hvor Express 5 skal bygges. 

Men tidsplanen skal overholdes, og derfor har MOLSLINJEN allieret sig med lokale ingeniører, der skal overvåge arbejdet med Express 5. 

På Austals værft i Filippinerne er det Oliver Marciano og Benjamin Oncina (på billedet til højre), som overvåger arbejdet på Express 5. 

Og på værftet i Vietnam er det Pham Thanh Hai, som sikrer den rigtige kvalitet på byggeriet. 

Første plade skåret

Onsdag den 8. juli 2020 blev den første aluminiumsplade til Express 5 skåret på Austal-værftet i Filippinerne.

Det markerede dermed begyndelsen af byggeriet af Express 5 og måneders samarbejde mellem ingeniører, designfolk og produktionshold fra MOLSLINJEN og Austal nåede sit første højdepunkt. 

Når den første plade til en ny færge skæres, bliver der normalt afholdt en såkaldt 'Steel cutting ceremony', hvor både repræsentanter fra værftet og fra rederiet er tilstede. Situationen med COVID-19 betød dog, at det denne gang foregik uden publikum. 

En virtuel tur igennem maskinrummet

Nu får du mulighed for at se, hvordan verdens største hurtigfærge kommer til at se ud indefra.

BORNHOLMSLINJENs projektansvarlige, som lige nu styrer projektet fra en stue i Skanderborg, har nemlig fået virtuel adgang til maskinrummet ved hjælp af et 3D-program, så han kan følge med i arbejdet.

På den måde kan han, til trods for en afstand på over 15.000 km, træde ind i maskinrummet og gennemgå teknikken sammen med ingeniørerne på værftet. 

Specifikationer

  • Express 5

    Målt på 1610 passagerer og 451 biler bliver BORNHOLMSLINJENs nye hurtigfærge, Express 5, den største katamaranfærge i verden. 

    Hurtigfærgen er lige nu i gang med at blive bygget i Filippinerne på Austal-værftet i Cebu og bliver i 2022 indsat på ruten mellem Rønne og Ystad. 

    Sideløbende arbejdes der intenst på de sidste designdetaljer. Gennemgående for designet er samspillet mellem komfort og effektivitet for at sikre en komfortabel og hurtig overfart. 

    Da hurtigfærgen lige nu er i den tidlige byggefase, er det endnu for tidligt at sige noget om max hastighed. Dette vil blive målt, når det er muligt at teste færgen. 

    Specifikationer

    Længde
    115 meter
    Bredde
    30,5 meter
    Max. fart
    TBA
    Max. fart, fuldt lastet
    TBA
    Motorkraft
    39 MW / 53.094 HK
    Hovedmaskiner
    4 stk. Wärtsilä W16V31
    Værft
    Austal Cebu, Filippinerne
    Byggenummer
    Hull No. 423
    Frihøjde øverste bildæk
    2,2 meter
    Frihøjde nederste bildæk
    4,5 meter
    Elevator
    Ja