Express 5

Verdens største hurtigfærge til Bornholm

Express 5 bliver til virkelighed

Ny kæmpekatamaran på vej til Bornholm

Express 5 er, målt på passagerer og biler, verdens største hurtigfærge med plads til 1610 passagerer og 451 biler. Hurtigfærgen skal sejle på ruten mellem Rønne og Ystad fra sidst på året 2022. 

Når Express 5 bliver bygget på Filippinerne er det med den nyeste teknologi for øje.

Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsilä på fire motorer, der hver er på 16 cylindere og som er verdens mest effektive 4-taktsmotorer. Motorerne er af såkaldt dual fuel-typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.

Herudover vil skibet blive udstyret med to t-foils og aktiv trim tap-system og med to meget kraftige bovtrustere.

Express 5 bliver dermed en topmoderne hurtigfærge, både når det gælder klima og komfort. Gennemgående for designet af hurtigfærgen er samspillet mellem komfort og effektivitet for at sikre en komfortabel og hurtig overfart. Således er Express 5 rustet til at kunne sikre den bedst mulige færgedrift for Bornholm.

Byggeriet er forsinket

Express 5 bliver forsinket fra værftet

Leveringen af verdens største hurtigfærge til Bornholm bliver desværre forsinket. Færgen forventes nu leveret til Bornholm i slutningen af 2022. 

Corona har ifølge værftet gjort det vanskeligt for de australske skibsbyggere at få mandskab og skrogdele udvekslet mellem værfterne i Filippinerne og Vietnam. Derfor har værftets ledelse meddelt, at de ikke kan komme i mål med byggeriet som lovet. 

Austal vil, som ansvarlige for byggeriet, nu fremlægge en ny plan for færdiggørelsen af Express 5. Det sker samtidig med, at verden forsigtigt begynder en genåbning, som også vil omfatte muligheden for, at BORNHOLMSLINJEN kan sende sine egne folk ned til Express 5. 

Du kan læse hele pressemeddelelsen herunder. 

Byggeriet er i fuld gang

Her bliver færgen bygget

De dele, der tilsammen skal blive til verdens største hurtigfærge, Express 5, bliver fabrikeret på Austals værfter i henholdsvis Cebu, Filippinerne og i Vung Tau, Vietnam. 

Lige nu arbejder cirka 200 mand på at få hurtigfærgen klar til foråret 2022, hvoraf 125 af dem befinder sig i Filippinerne og de resterende 75 i Vietnam. I takt med at byggeaktiviteterne skrider frem, vil der blive sat flere medarbejdere på projektet. 

Alle delene til skibet bliver til sidst samlet på det filippinske Austal-værft, hvor hurtigfærgen skal bygges færdig og herefter testes. 

Byggeprocessen startede den 8. juli 2020 og strækker sig over en periode på mere end to år. 

At bygge verdens største hurtigfærge

Bornholms nye superfærge tager form

Express 5 begynder at ligne et skib

Express 5 begynder nu for alvor at ligne et skib og to af de store units er nu blevet samlet.

Først skulle skrogdelene dog vendes. Det forholder sig nemlig sådan, at skrogdele samles på hovedet, da det letter samlearbejdet. Når de så er færdigsvejsede, bliver de vendt, og samlet sammen.

På billedet herunder ses de nederste dele af vogndækket, som nu er blevet svejset sammen. 

Nu bliver Express 5 samlet

Express 5-projektet har nu nået en vigtig milepæl, da nogle af de første, og største, skrog-units til hurtigfærgen er begyndt at blive samlet. 

Det foregår i hallen Bay 10 på værftet i Filippinerne, hvor hele færgen skal bygges. 

De store units rummer blandt andet brændstoftanke, vandtanke og pumperum. 

Første sending ankommet fra Vietnam

Den første sending ”units” eller byggeklodser er nu nået frem til Filippinerne hele vejen fra Vietnam.

Byggeklodserne er blevet fragtet hele den lange vej til søs på en pram, der er blevet slæbt til Filippinerne af en slæbebåd.

Efter ankomsten bliver de enorme byggeklodser læsset af prammen, og det skal der hele to kraner til, når det er så tunge dele vi har med at gøre.

På billedet ses byggeklods 10B. Den del skal blive til den forreste del af det nederste vogndæk.

Vægten er vigtig

Intet er tilfældigt når det kommer til at udvælge materiale og udstyr til verdens største hurtigfærge, Express 5. Vægten er vigtig og hvert kilo tæller i klimaregnskabet. Derfor arbejder teamet hele tiden på at vælge løsninger, der reducerer vægten, helt ned til mindste detalje

Og det er også tilfældet med sæderne til hurtigfærgen. Sæderne, som er fra det norske mærke Modell, er noget lettere end de sæder vi kender fra de andre hurtigfærger.

Blandt andet er armlænet blevet formet på en anderledes måde end tidligere, så der er blevet brugt mindre materiale. Uden at gå på kompromis med komforten!

Det betyder, at der alene på sæder, bliver sparet lidt over fem ton.

Hurtigfærgen bliver samlet

På billedet her ses "byggeklodserne" til det, der snart er verdens største hurtigfærge. 

Byggeriet er i fuld gang på værftet i Cebu i Filippinerne, og lige nu består Express 5 af omkring 90 dele.

I løbet af februar begynder de mange dele at blive samlet, så hurtigfærgen for alvor kan tage form. 

Corona får indflydelse på designet af Express 5

En færge er en stor investering, som skal holde i mange år, og derfor er det vigtigt at tænke fremtidige løsninger ind i byggeriet. Derfor er corona-virussen også blevet tænkt ind i færgens design. 

Det betyder, at stolerækkerne er blevet trukket længere fra hinanden for at give bedre plads mellem passagererne, og så er der blevet gjort plads til eventuelle beskyttelsesskærme mellem bordrækkerne. 

Samtidig er hele skibets ventilationssystem blevet gentænkt for at sikre optimal udskiftning af luften i passagerområdet, så eventuelle vira i luften ikke spreder sig. 

At bygge færge i en corona-tid

At bygge verdens største hurtigfærge midt i en global epidemi kan være lidt af en udfordring. Især når corona har sat en stopper for de planlagte ture til Austals værft i Filippinerne, hvor Express 5 skal bygges. 

MOLSLINJEN har derfor allieret sig med lokale ingeniører, der skal overvåge arbejdet med Express 5. 

På Austals værft i Filippinerne er det Oliver Marciano og Benjamin Oncina (på billedet til højre), som overvåger arbejdet på Express 5. 

Og på værftet i Vietnam er det Pham Thanh Hai, som sikrer den rigtige kvalitet på byggeriet. 

Første plade skåret

Onsdag den 8. juli 2020 blev den første aluminiumsplade til Express 5 skåret på Austal-værftet i Filippinerne.

Det markerede dermed begyndelsen af byggeriet af Express 5 og måneders samarbejde mellem ingeniører, designfolk og produktionshold fra MOLSLINJEN og Austal nåede sit første højdepunkt. 

Når den første plade til en ny færge skæres, bliver der normalt afholdt en såkaldt 'Steel cutting ceremony', hvor både repræsentanter fra værftet og fra rederiet er tilstede. Situationen med COVID-19 betød dog, at det denne gang foregik uden publikum. 

En virtuel tur igennem maskinrummet

Nu får du mulighed for at se, hvordan verdens største hurtigfærge kommer til at se ud indefra.

BORNHOLMSLINJENs projektansvarlige, som lige nu styrer projektet fra en stue i Skanderborg, har nemlig fået virtuel adgang til maskinrummet ved hjælp af et 3D-program, så han kan følge med i arbejdet.

På den måde kan han, til trods for en afstand på over 15.000 km, træde ind i maskinrummet og gennemgå teknikken sammen med ingeniørerne på værftet. 

Specifikationer

  • Express 5

    Målt på 1610 passagerer og 451 biler bliver BORNHOLMSLINJENs nye hurtigfærge, Express 5, den største katamaranfærge i verden. 

    Hurtigfærgen er lige nu i gang med at blive bygget i Filippinerne på Austal-værftet i Cebu og bliver i 2022 indsat på ruten mellem Rønne og Ystad. 

    Sideløbende arbejdes der intenst på de sidste designdetaljer. Gennemgående for designet er samspillet mellem komfort og effektivitet for at sikre en komfortabel og hurtig overfart. 

    Da hurtigfærgen lige nu er i den tidlige byggefase, er det endnu for tidligt at sige noget om max hastighed. Dette vil blive målt, når det er muligt at teste færgen. 

    Specifikationer

    Længde
    115 meter
    Bredde
    30,5 meter
    Max. fart
    TBA
    Max. fart, fuldt lastet
    TBA
    Motorkraft
    39 MW / 53.094 HK
    Hovedmaskiner
    4 stk. Wärtsilä W16V31
    Værft
    Austal Cebu, Filippinerne
    Byggenummer
    Hull No. 423
    Frihøjde øverste bildæk
    2,2 meter
    Frihøjde nederste bildæk
    4,5 meter
    Elevator
    Ja